At føde er uden sammenligning én af de vildeste oplevelser man som kvinde kan få. Det er hårdt, smertefuldt, overvældende for de fleste og heldigvis også vidunderligt for mange. For nogen er det dog det stikmodsatte; en forfærdelig oplevelse, der kan sætte dybe spor i det spæde moderskab, hvorfor det altså, for langt de fleste, kan give vældigt god mening at forberede sig lidt på forhånd. For at højne sine chancer for at komme styrket ud på den anden side af en fødsel, som forhåbentligt ender med at blive en rigtigt god oplevelse.

Fra det sekund man står med en positiv graviditetstest, begynder tankerne hos de fleste at florere – man skal føde et barn. Altså, der skal komme et nyt lille menneske ud af éns krop! Det er simpelthen det største man som kvinde kan præstere. Uanset hvordan fødslen så forløber. Husk altid det.

Der er enormt mange aspekter i dét at skulle føde et barn, som er nødvendige, eller i hvert fald, relevante at tage fat i, hvis man ønsker at forberede sig godt på den forestående fødsel. Jeg vil i dette indlæg ikke komme så meget ind på smertelindring og direkte mestring af vesmerter, men i stedet forsøge at rådgive på et mere overordnet niveau.

Når du skal føde, er fødslen typisk inddelt i tre-fire faser: latensfasen, den aktive fase, overgangsfasen og pressefasen.

Latensfasen kan vare i alt imellem få timer, til flere døgn, uden det er problematisk. Her har man ofte lange pauser imellem veerne, som er uregelmæssige og vil starte som værende milde og langsomt stige i intensitet.

Den aktive fase er fra man er cirka 4 cm åben indtil man er helt åben. Denne fase tager typisk et sted imellem få timer til 14 timer, uden det er problematisk. Her kommer veerne typisk regelmæssigt og er kraftige.

Overgangsfasen er perioden fra du er helt åben til du må begynde at presse. Denne fase varer typisk fra få minutter til få timer, uden det er problematisk.

Pressefasen er der hvor du aktivt presser barnet ud. Det tager typisk mellem få minutter og 1 time uden det bliver problematisk.

Det allerførste du skal forsøge at lære inden en fødsel, er at lytte efter din krop.

Når man skal føde, skal man lytte til kroppen, give den hvad den har behov for og stole på, at den kan klare opgaven. Kroppen er skabt til opgaven.

Hvis man formår at lytte til kroppen, kommer det, som jeg oplever for mange er det allersværeste.

Man skal opgive kontrollen.

Dagens kvinder er – lidt groft skåret over én kam – selvstændige og ambitiøse kontrolfreaks. Men det spiller bare rigtig dårligt sammen med en fødsel, hvor man er nødt til at lægge kontrolbehovet på hylden og i stedet lade kroppen bestemme. Kroppen kan – nogle gange med lidt ekstra hjælp i form af igangsættelse eller vedrop – så ufatteligt meget.

Samtidig har kroppen behov for gunstige vilkår, hvis den skal kunne gøre et optimalt stykke arbejde. Det allervigtigste er, at hormonet oxytocin er så højt som muligt. ”Ja ja”, tænker du – ”jeg er pissehøjgravid og har fået veer, jeg kan sgu da ikke selv styre mine sindssyge hormoner” Men jo, det kan du faktisk til dels. Oxytocinniveauet højnes i takt med at du føler dig tryg og kærlighedsfyldt. Derimod sænkes oxytocinniveauet ved stress og angst.

Det betyder, at du skal finde ud af med dig selv, hvordan du bedst kan blive tryg i din fødsel.

De fleste fødsler starter i hjemmet, så forbered dig på hvad du kunne tænke dig der skulle ske, når fødslen går i gang derhjemme. Skal der være levende lys? Skal der være musik? Er der nogle møbler du tænker du vil kunne slappe bedre af i end andre? Hvad skal din mand? Skal han massere dig? Skal han kysse dig i håret i vepauserne? Skal han bringe varme klude til din lænd og fortælle dig at han elsker dig?

Brug tid på at visualisere fødslens start derhjemme. Brug tid på at lære dig at slappe af og lytte til kroppen. Mærk din krop og din baby. Stol på at du kan.

Ofte vil du være hjemme i hele latensperioden. Du kan altid ringe til fødeafdelingen og tale med en jordemoder, hvis du er i tvivl, men en tommelfingerregel er, at du først går ind i den aktive del af fødslen når der er 3-4 minutter imellem veerne, som varer cirka et minuts tid og du ikke længere kan tale/lytte når du har en ve.

Når den aktive fase begynder, vil dine veer typisk være regelmæssige og komme hyppigt. Du bliver forpint og kan have svært ved at slappe af. Her ringer mange til fødeafdelingen og aftaler med en jordemoder hvad næste skridt skal være. Nogle vælger at føde hjemme og får en jordemoder sendt ud til sig, andre vælger at føde på et hospital og selv komme til jordemoderen. Mærk efter hvor du forestiller dig du vil være mest tryg og planlæg efter det. Husk dog, at man kun kan planlægge – ikke fastlægge. En fødsel er foranderlig og man kan aldrig på forhånd sige hvordan den vil forløbe, men min erfaring siger mig, at det er rigtig godt at forberede sig på hvordan man bedst kunne tænke sig den.

Jeg har erfaring for at kvinder som har gået til fødselsforberedelse/yoga/pilates/ ofte føler sig mere trygge end uforberedte kvinder. Det er, efter min opfattelse, derfor klart en fordel at have gået til forberedende undervisning, som understøtter ro i kroppen og vejrtrækningsøvelser.

Når fødslen skrider frem, er det helt almindeligt at der i perioder godt kan være ”pauser” i veerne – der kommer måske lidt længere tid imellem dem og du kan hvile ind i mellem. Din krop har brug for pausen og det er helt naturligt at den lige skal ”lade op”, så nyd det og vær ikke bange for om det går i stå. Kroppen vil i langt de fleste tilfælde samle energi i løbet af få timer og igen producere hyppige veer.

Igen: Mærk din krop og din baby. Stol på at du kan.

I overgangsfasen kan du – hvis du ikke har fået sufficient smertelindring – være meget forpint. Veerne er nu meget kraftige, men vil ofte også reduceres lidt i hyppigheden. Det kan være svært ikke at presse, hvis du har pressetrang, men lyt til din jordemoder. Jordemoderen er hos dig hele tiden og vil guide dig igennem fødslen.

Når pressefasen indtræder, er det for nogle en lettelse. En lettelse endelig at kunne gøre noget aktivt. For andre, er det voldsomt smertefuldt. Igen: Mærk din krop og din baby. Stol på at du kan. Og lyt til din jordemoder. Forsøg at slappe så godt af som muligt i vepauserne – også selvom det kan gøre ondt.

Igennem alle fødslens faser er det vigtigt, at du forsøger at slippe kontrollen og stoler på, at din krop kan klare den opgave den står overfor. Du skal forsøge at følge kroppens anvisninger og ikke kæmpe imod. Slap af og stol på at veerne er gode og hjælper dig med at få dit barn ud til dig. Selvom veerne gør ondt, er de der for den allermest fantastiske grund i verden – de hjælper dig til at blive mor. Tag derfor godt imod dem og arbejd sammen med dem.

Undervejs, vil du naturligvis blive guidet af en jordemoder, som hele tiden vil forsøge at hjælpe dig til at slappe af og stole på at du kan. For du kan godt.

Pøj pøj.

22 Kommentarer

  1. Anne Sophie Svar

    Kære Cana.
    Tusind tak for et fantastisk indlæg – det er dejligt at se det på skrift, så en selvstændig og ambitiøs kontrolfreak som mig (og mange andre ;-)) kan have noget at støtte sig op af.

    Tusind tak!!

    Mange hilsner
    Anne Sophie

  2. Hej Cana

    Tak for et rigtig godt indlæg. Især det med at visualisere Hvordan det skal Være når man stadig er hjemme i den latente fase, er noget jeg virkelig vil bruge.

    Har termin idag, så forhåbentligt er der en fødsel lige rundt om hjørnet

    • Cana Svar

      Dejligt at høre – og pøj pøj, hvis du ikke allerede har født.
      KH Cana

  3. Eygló Margrét Stefánsdóttir Svar

    Tusind tak for dette indlæg 🙂 Jeg har nu 3 uger til termin og glæder mig så meget til fødslen, jeg tror helt sikkert at det bliver det vildeste jeg nogensinde kommer til at opleve!

  4. Maj // Provinsmor Svar

    Super godt indlæg Cana !
    Jeg kan skrive under på, at det med man er tryg både i omgivelser og i sin krop hjælper <3 Fødte mit 2. barn hjemme og det var så fantastisk. Kan huske et godt tip min jm gav mig. Det var at når jeg fik en ve skulle jeg slappe af mine hænder. Ikke knue dem om noget men slappe af med åbne håndflader. Fordi hvis man slapper af sine hænder, slapper du automatisk af i resten af kroppen . Og det hjalp fantastisk godt på mine veer, og der var jeg også bare overgivet til min krop <3
    Pøj pøj til alle fødende

    • Cana Svar

      Tak!
      Det er nemlig et megagodt tip, som jeg også har brugt rigtigt meget i mit virke som jordemoder 🙂
      KH Cana

  5. Hold op hvor er du god! Det var lige hvad jeg havde brug for på det helt rigtige tidspunkt. Jeg skal føde til februar og er simpelthen så nervøs.

    • Cana Buttenschøn Svar

      Du kan godt <3 Og heldigvis er der jo masser af hjælp at hente undervejs, hvis (eller når) det hele bliver for svært at håndtere alene.

  6. Perfect timing for god læsning ?? Har termin i morgen (selvom jeg nu ikke regner med han er en punktlig type – altså hvis bare han ligner mig en smule.. ?)

  7. Hej Cana

    Tak for et fint indlæg.

    Har du mon lyst til at sætte nogle ord på injektion med syntocinon efter fødslen? Det kunne være et indlæg, der handler om, hvad der mere generelt sker kort tid efter fødslen og hvilke muligheder man har som fødende.

    Jeg har læst en del om netop syntocinon-indsprøjtningen, og det er mit indtryk, af mange “moderne” jordemødre ikke ønsker at give den profylaktisk, men i stedet tager stilling i den enkelte situation og laver en afvejning af, om den skal gives eller ej, pr. indikation.

    Til fødselsforberedelse og på rundvisning på fødegangen er jeg dog blevet mødt med MEGEN skepsis fra “garvede” jordemødre, som nærmest ikke har villet forholde sig til emnet og er kommet med udtalelser som “når du vælger en sygehusfødsel, så vælger du hele pakken” og “jaja, du vælger jo selv, om du vil bløde en masse liter blod. Så får piben nok en anden lyd”.

    Jeg har derfor meget svært ved at vurdere, hvorvidt jeg skal notere, at jeg kun vil have syntocinon, hvis det bliver nødvendigt, fordi jeg jo gerne vil skabe de bedste oxytocin-betingelser i min egen krop. Jeg frygter bare, at jeg vil blive mødt med modstand på hospitalet, og at det så vil påvirke min fødselsoplevelse negativt, hvis jeg skal have en diskussion eller komme til at fornærme jordemoderen ved mit valg.

    Kh. Nanna

    • Cana Buttenschøn Svar

      Dét vil jeg MEGA gerne! Jeg skrev faktisk bachelor om lige akkurat dét, så det ligger mig meget på sinde 🙂 Uanset hvad, så tænker jeg at det ikke er noget du behøver at have noteret i din journal, da jordemoderen jo aldrig må give dig medicin eller behandling uden at have indhentet dit informerede samtykke, hvilket altså betyder, at du gerne skulle blive spurgt først, inden du får nogen som helst profylakse.
      KH

  8. Hej Cana,
    Tak for et godt indlæg!
    Jeg ved ikke om du har berørt det før, men kunne du måske sætte nogle ord på hele forløbet omkring igangsættelse? Hvordan kan man på en god måde fylde sin krop med kærligheds-og-afslapnings- oxytocin, når man skal bruge x antal dage inden fødslen på at komme til og fra sygehuset til undersøgelser, medicinindtagelse, ballonkateter osv? Det er ikke just afslappende ?
    Min første fødsel startede med en meget lang igangsættelse (fødte 15 dage over termin) og der var efterfølgende brug for ve drop, epidural og al verdens andre ting. Jeg er ret overbevist om at jeg ikke havde god gang i oxytocinen til fødslen, da jeg havde været så stresset op til. Jeg havde ikke følelsen af at min krop kunne føde, da der var brug for så meget hjælp undervejs. Jeg er bange for at havne i den situation igen, næste gang.
    Jeg ved at rigtig mange fødsler starter med igangsættelse (i kortere eller længere tid selvfølgelig), så jeg tænker, der må være mange andre i samme situation som mig?

  9. Kære Cana.

    Tak for et dejligt indlæg, som jeg, som førstegangsfødende til april, virkelig vil tage med mig. Og tak for at du som jordermoder billiger at man som fødende har fået ekstra undervisning. Jeg har nemlig købt mig til ekstra fødselsforberedelse og det har simpelthen givet mig en kæmpe ro i maven.

  10. Jeg har desværre en ret stor fødselsangst, der har fyldt meget op til og i løbet af min graviditet. Med to måneder til termin skal jeg til at forholde mig (positivt) til, at der kommer en fødsel, og dit fine skriv har lige været med til at give mig lidt ro i maven og mindet mig om, hvad kroppen er i stand til. Tusind tak for at kickstarte min mentale fødselsforberedelse. Kh. Line

    • Jeg led også af fødselsangst før min første fødsel. Jeg blev tilbudt en fantastisk jordemodercoach igennem mit fødesygehus. Måske kan din jordemoder henvise til noget lignende?
      Derudover brugte jeg en cd med ve-træning og afspænding fra Mindful Moving. Den var så god og gav mig så mange værktøjer at bruge under fødslen. Jeg bruger den også i denne graviditet sammen med den bog Mindful Moving også har udgivet.
      Jeg skal føde igen indenfor de næste tre uger og glæder mig helt vildt. Min første fødsel var en virkelig god oplevelse, og jeg er overbevist om, at forberedelsen havde meget med det at gøre. Så man kan sagtens få en rigtig god fødsel selvom man starter ud med angst!

      • Det tilbud findes desværre ikke, hvor jeg er tilknyttet, men jeg er i stedet tildelt ekstra lang tid til min jordemoderundersøgelser, så der er mulighed for at snakke tingene igennem. Og så går jeg i et forløb ved en psykolog for at få hjælp til at håndtere tankerne.
        Jeg forbereder mig med teknikker fra smertefri fødsel, som jeg gik til sidste gang, jeg var gravid. Dengang var jeg super klar på at føde, men angsten er desværre kommet efter en voldsom oplevelse med et kompliceret planlagt kejsersnit.
        Det er dog dejligt at høre, at der kan komme en god oplevelse ud af det, og det er selvfølgelig også hvad jeg håber på. Det kræver dog en god del mental og teknisk forberedelse – og måske også en portion god fødselskarma:-)

Skriv en kommentar

Her på canabuttenschon.dk bruger jeg cookies, ligesom jeg deler oplysninger om din brug af min website med partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse. Du samtykker til brugen af cookies, hvis du fortsætter med at anvende min hjemmeside. Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk