Den perfekte miniferie!

Man skal selvfølgelig passe på med at kalde noget perfekt, men denne her miniferie, som vi netop er vendt hjem fra, kommer eddermamer godt nok tæt på!

Da Visit Sweden for en måneds tid siden tilbød mig at tage på miniferie i den svenske region Halland, et stykke nord for Helsingborg, var jeg ikke sen til at  sige ja tak. Ikke fordi jeg kendte til området og havde en forventning om, hvad jeg skulle opleve, men nærmere på grund af det modsatte. Udover et par enkelte svipture til Malmø og to (fantastiske, i øvrigt) besøg på Ystad Saltsjöbad, så har jeg aldrig været i Sverige og dét synes jeg da sådan set var både synd og skam, når jeg sådan ligefrem blev tilbudt en tur derop. Således er jeg altså netop vendt hjem fra min allerførste, sådan rigtige, tur til Sverige og jeg kan ligeså godt sige det som det er: Det er ingenlunde sidste gang jeg kommer dér, for hold nu op, hvor var der dejligt! Altså, dejligt på dén måde, hvor jeg allerede imens vi stadig var der, tog mig selv i at tjekke priser og ledighed på eventuelle bookinger i fremtiden.

Tillad mig derfor, at tage jer lidt med på rejsen – med en lille million billeder og mine bedste anbefalinger til (den perfekte) miniferie i det svenske. Både med og uden børn, i øvrigt.

Vi tog afsted tidligt søndag morgen, med færgen fra Helsingør. Skæbnen ville at vi ankom til færgen bedst som den sejlede ud, så vi fik lige 20 minutter hvor vi kunne kigge på vandet og spise et par af de kardemommesnurrer vi havde listet med fra Københavns formentlig mest populære bager, Juno. Du ved, sådan for at komme op i svensk gear, ikke sandt? 😉

Fra færgen satte vi direkte kurs mod Skrea Strand, som var første stop på rejsen. På vejen hertil var vi blevet anbefalet at stoppe ind forbi et lille – og åbenbart meget populært – pizzaria, Lilla Napolisom dog, da vi kom, viste sig at have krævet forudgående booking. Stedet lå på det mærkeligste sted jeg længe har set – midt på en parkeringsplads, et i øvrigt ret ucharmerede sted, men der duftede fantastisk og inde i de overdækkede terrasser var stemningen fuldkommen som jeg forestiller mig, at den også må være i det ægte Napoli, så hvis jeg skulle være så heldig at komme på de kanter igen, så vil jeg stensikkert forsøge at få et bord dér.

I stedet snuppede vi en pizza på en strandcafé lige ved stranden – det var ikke just noget at skrive hjem om, men vi blev mætte og klar til at bade.

… Og hvilken strand, altså!! Havet var helt blåt og klart, der var ingen sten, tang eller krabber at spore og så blev det ligesom aldrig rigtigt dybt, vandet, hvilket i hvert fald når man er småbørnsmor er en ret god egenskab.

Efter nogle dejlige timer på stranden, kørte vi ned til Ugglarp Camping, hvor vi havde booket en hytte til os – drengene, Simon, min mor, min mors papdatter og mig. Først, på vej op til hytten grinede vi lidt over at nabohytten hed “Måsen” (som åbenbart betyder “mågen” på svensk), men så snart vi drejede ind og ankom til vores lille terrasse foran hytten, blev latteren hurtigt erstattet af nærmest målløs glæde, over den fine udsigt ud over vandet.

Vi tog en lille slapper, skiftede tøj og kørte så tilbage mod Skrea Strand, hvor vi havde booket bord på Falkenberg Strandbad. Jeg havde hørt en masse godt om Falkenberg Strandbad på forhånd, men jeg blev alligevel en lille smule overvældet over hvor fint der rent faktisk var, da vi kom anstigende i afslappet tøj og solkyssede næser. Heldigvis var stemningen næsten ligeså afslappet som os, og da børnene fandt legerummet under restauranten, var der ikke et øje tørt. Det er simpelthen så genialt, når man – især på lidt finere steder – kan lade børnene lege (og larme) med god samvittighed, imens man som voksne kan få tid til lige at kigge hinanden lidt dybt i øjnene. Det giver rum for at middagen faktisk kan nydes, uden man skal skynde sig at spise færdig, fordi børnene bliver utålmodige og rastløse af bare at sidde ved et bord dækket med fin dug. Smart.

Næste morgen stod den i første omgang på paddlebording for de store børn og de små voksne og jeg siger jer, at det var en kæmpe hit! Vi havde lejet to boards fra campingpladsen, således vi var nødt til at skiftes lidt, men det fungerede faktisk ret godt, fordi børnene trods alt havde brug for at man lige styrede dem lidt i den rigtige retning af og til. Ja, det behov havde jeg nok egentlig også, men jeg kunne måske alligevel lidt nemmere overskue teknikken, bilder jeg mig ind – og om ikke andet, kunne jeg jo altid springe af. Kun med vilje, selvfølgelig 😉

Fordi vi syntes det var så fedt at paddleboarde, besluttede vi os for at køre lidt nordpå op til Apelviken i Varberg, som i folkemunde er bedre kendt som Surfers Paradise. På vejen dertil stoppede vi ind på Verket for at spise frokost. Et dejligt uprætentiøst sted, med lækker og særdeles prisvenlig mad. (Man fik fri salat (fra en lækker salatbar), fri vand/danskvand, hovedret, et stykke kage og en kop kaffe til lidt under 100 kroner).

Da vi efter frokosten ankom til Apelviken, var der ikke sååå mange surfere ude, men til gengæld var der en lille lagune med klipper langs siderne ud mod vandet, hvor vi fint kunne sidde og bygge sandslot, spise is, fange krabber, bade og holde øje med det stigende antal af kite-surfere som svævede rundt på vandet.

Stranden i sig selv var ikke i nærheden af at være ligeså lækker som Skrea Strand eller stranden ved vores campingplads, men til gengæld gjorde iskuglen i bunden af min isvaffel, med kokos og saltkaramel, ret meget op for det – og børnene, ja, de synes at strand er strand. Den – isen med kokos og saltkaramel – skal I næsten love mig at prøve, hvis I nogensinde kommer på de kanter, ligesom jeg også kan anbefale jer at kigge ind forbi den lille strandcafé, Brittas Strandveranda, som er noget af det hyggeligste jeg længe har besøgt. Der var sydlandsk stemning, lækker mad (også til udmærkede priser) og mulighed for at børnene kunne lege på stranden, imens de voksne ventede på at maden blev lavet.

miniferie sverige

miniferie sverige brittas miniferie sverige

Efter at have spist os mætte i bløde – og perfekt snaskede – burgere hos Brittas Strandveranda, satte vi igen kursen mod vores hytte på campingpladsen og vores sidste aften i det svenske.

Næste morgen stod vi op, pakkede biler, tjekkede ud af hytten og kørte mod Steninge Vandrarhem, som det sidste stop på turen. Og sikke altså et sted! Vi blev taget imod af værtsparret, Per og Catarina, som simpelthen er nogle af de mest nærværende mennesker jeg nogensinde har mødt. De var så søde både mod os, som helt fremmede og overfor alle de andre gæster på stedet, som det virkede som om de havde kendt i årevis. De fortalte en masse om stedet og om deres mad, som vi var kommet for at spise. Det viste sig, at de var nogle værre “grødnørder” og at Per faktisk engang har vundet verdensmesterskabet i grødkogning, ha ha! Der var så skønt, så skønt (og grøden smagte selvsagt fremragende) og hvis ikke det havde været fordi vi havde besluttet os for at køre hjem, så kunne vi snildt have brugt en dag eller to mere i området, efter at have fået en masse gode anbefalinger til aktiviteter af det søde værtspar. Blandt andet fortalte de om nogle vandreture, som var tilpasset børnefamilier, således der var nogle stop undervejs, med aktiviteter eller højtlæsning for børnene, så det ikke blev for trivielt i de små børneben. Dem må vi prøve en anden gang.

Hvis man er afsted uden – eller med lidt større – børn, så fortalte Catarina, at de udbyder en hel masse yoga- og kajakkurser og at akkuarat dén kombination faktisk har vist sig at være vældigt populær og uden hverken at være særligt kajak- eller yogakyndig, så kan jeg faktisk godt se, at en hel (eller en halv) dag på vandet, kan blive rundet helt perfekt af med en times yoga i de smukke omgivelser efterfølgende. Det må kunne gøre noget på zen-kontoen!

miniferie sverige miniferie sverige miniferie sverige

Det har været så tæt på den perfekte miniferie, som man overhovedet kan komme og med bare 2,5 timers transport hjemme fra København, er jeg ikke i tvivl om, at vi nok skal komme tilbage til Halland igen, når muligheden byder sig og hvis I har nogle dage her henover sommerferie, som I ikke ved hvad I skal bruge på, så overvej det lige, ik’? Halland er skønt!